Klikovky Suzuki Intruder a Marauder

Suzuki Intruder a Marauder, motorky vzbuzující respekt. Každá motorka má však své slabiny. Nejinak je tomu i u těchto značek. Za jistých okolností jsou to klikovky jinak skvělých motorů. Opravuji je přes dvacet let a je vhodné podat k nim užitečné vysvětlení.
Panuje názor, že jsou citlivé na předepsaný olej, jeho množství, čistotu, tlak čerpadla oleje atd. Stále se hovoří o oleji. Nemůžeme pochybovat o tom, že v motoru má být to, co výrobce předepsal, ale případné problémy se životností klikovek nejsou v oleji. Problém se nazývá "ojnice", přesněji řečeno spodní část ojnice (víko). Je slabé a nesnáší vysoké otáčky. Tady se zastavím, abych vysvětlil zatížení ojničního víka. Tlak plynu na píst zatěžuje ojnici na tlak a mohlo by se zdát. že víko ojnice je  jen na to, aby drželo ojniční hlavu pohromadě a bylo kam uložit ojniční ložisko (šálky). Jenže v motoru jsou i setrvačné síly.V horní úvrati klikového mechanizmu je setrvačná síla úplného pístu a ojnice největší a má směr ven z motoru. Její velikost je krom jiného dána druhou mocninou otáček motoru. Jen pro vysvětlení - zvýšíme-li otáčky motoru 4x, zvětší se setrvačná síla v horní úvrati 16x . Setrvačná síla směřující ven z motoru zatěžuje ojniční víko, to se deformuje, spodní šálek se temuje a nakonec boj s vysokými otáčkami motoru vzdává. Když se podíváme na klikový čep poškozené klikovky, je téměř vždy poškozený z vnitřní strany. Teď už víme proč.Také ojnice jsou ve směru osy od setrvačných sil deformované. Okem to mnohdy není vidět, ale vezmete-li na pomoc dvoudotykové měřidlo (subito), je ihned jasno. Měřit ojnici nemá smysl, pokud je poškozena protočenými šálky.
Tato informace nemá vyvolat obavy z vytočení motoru do otáček. Jen je třeba si uvědomit, že nesedíme na závoďáku. Když si tuto skutečnost uvědomíte, motorka vám bude spolehlivě a dlouhodobě sloužit.