Opravy klikovek, rovnání klikovek, výroba nestandardních ložisek (šálků)

Opravy klikovek, rovnání klikovek a výroba nestandardních ložisek. To vše jsou témata, která s rostoucím počtem motocyklů na českých silnicích nabývají na významu, neboť čím více je motorek, tím je i více oprav. Protože se opravami klikovek zabývám více než dvacet let a rukama mi prošlo nejméně tisíc klikovek, cosi mi říká, abych zareagoval na řadu nepřesností, které se mezi motorkáři šíří a mohou vést k chybným rozhodnutím mezi těmi, které oprava klikovky čeká.
Řada užitečných informací je na mých stránkách www.cernohorskytuning.cz, jenže ne všichni jsou trpěliví při čtení dlouhých textů. Proto se pokusím napsat jakési shrnutí, abych vyhověl těm, kteří hledají rychlou informaci. Klikovky se zadírají, ať se nám to líbí nebo nelíbí. Příčin je řada. Nedostatek oleje, nevhodný olej, nečistý olej, velká ložisková vůle, nerovné a poškrábané čepy, nové šálky na nerovných čepech, nerovné a nekruhové úložné plochy pro šálky,nesprávné předpětí šálku v uložení, atd. Je toho mnoho, co životnost ložiska omezuje.Pokud se ložisko zadře, vždy dojde k prohnutí klikovky. Někdy se prohne o pár setin milimetru, někdy o desetiny. Víceválcové klikovky jde obvykle (ale ne vždy) rovnat pod lisem, krátké klikovky se rovnají poklepem. Plamenem nerovnejte nikdy!! Klikovka se vyžíhá a ztratí pevnost.Po narovnání lze klikovku obrousit a vyleštit. Je-li měkčí než 50 HRc, je vhodné ji nitridovat. Nová ložiska (šálky) je nutno vyrobit. Zkouší to kde kdo, avšak ne každý to umí. Kdo na to nemá, neměl by to zkoušet. Klikovku nelze brousit do nekonečna.
Ještě pár slov o žárových nástřicích. Když je to možné, vyhýbám se jim.Když nemám jinou možnost, tak je použiji. Ale pozor! Použiji pouze nástřik vysokorychlostní s tvrdostí po obroušení minimálně 50 HRc. Ostatním nástřikům se vyhněte.
Snažil jsem se být stručný. Snad jsem alespoň některým z vás pomohl.